Time Now

nuffnang

Salam

nuffnang

Relax Yr Eyes

Baca lah Al-Quran

Listen to Quran
Terjemahan Melayu - Klik sini

Radio / TV Malaysia

Assalamualaikom

Wednesday, May 4, 2011

Petua Dapur

RANGUPKAN TIMUN UNTUK ACAR


Kita sering tertanya-tanya bagaimana timun yang dibuat acar rangup dan begitu enak di makan. Ramai yang tidak mengetahuinya bukan? Aplikasikan petua ini dan rasai hasilnya untuk acar anda. Selamat Mencuba. 

Kiriman:
Rosnah Sulaiman
Batu Pahat, Johor 

BAHAN-BAHAN:
Timun dan Air ais

CARA MEMBUAT:
1. Hiris timun nipis.
2. Tuangkan ke dalam air ais. 
3. Biarkan di rendam selama 30 minit.



EKIN MEMANG KAKI MASAK


Siapa tidak kenal dengan bekas pelajar Akademi Fantasia 3, Ekin yang bersuara lantang dan serak-serak basah ini. Malah siapa menyangka gadis kecil molek ini rupanya tidak kekok di dapur. Menurut kata Ekin, memasak menjadi rutin hariannya ketika di rumah.

"Di rumah kalau terasa lapar saya akan turun memasak sendiri, lebih cepat dan mudah jika dibandingkan hendak bersiap-siap makan di luar. Pada saya memasak tidak sukar jika kita benar-benar minat. Antara yang menjadi kegemaran saya tentunya Ayam Masak Lemak Cili Padi, Kari Ayam dan Ayam Sos Tiram. Ini memang selalu saya cuba di rumah. Kerap membaca majalah resipi membuatkan saya berkeinginan untuk mencuba. 
Tidak kurang juga dengan petua yang diajarkan ibu kala memasak. Yang selalu saya praktikkan seperti menggoreng ikan dengan menambah lebih sedikit garam. Ini mengelakkan ikan goreng tidak melekat pada kuali. Membuat telur gebu dan kembang juga pernah saya cuba melalui pembacaan dari majalah dan internet. Seronok juga menerapkan ilmu ini. 

Ekin yang sedang dalam rangka promosi filem sulungnya, Belukar sentiasa mencari ruang untuk memasak makanan kegemarannya jika berkelapangan.

PETUA GEBUKAN TELUR DADAR
BAHAN-BAHAN: 
Telur, Garam dan Air

CARA MEMBUAT:
1. Pecahkan telur di dalam mangkuk.
2. Masukkan garam.
3. Tuangkan sedikit air dan kacau.



HILANGKAN MINYAK PADA KUALI


Biarpun sudah dibasuh bersih namun kesan minyak masih kerap tertinggal pada permukaan kuali. Apa kata anda mencuba petua ringkas ini untuk memastikan kuali anda bersih. Selain bersih, kuali anda makin berbau harun disimpan. Selamat Mencuba. 
Kiriman:
Marliza Zakaria
Masjid Tanah, Melaka.

BAHAN-BAHAN:
Limau nipis, Air

CARA MEMASAK:
1. Hiriskan limau nipis. 
2. Perahkan pada permukaan kuali dengan rata. 
3. Bilis dengan air yang bersih.



CILI HIASAN LEBIH LEMBUT


Untuk menghias makanan seperti hidangan pengantin dan sebagainya, cili hiasan amat diperlukan. Namun ramai yang tidak tahu untuk menjadikannya lembut dan cantik untuk dihias. Cuba petua ini lihatlah hasilnya. 

Kiriman:
Wan Kamarina Wan Hassan
Kuala Terengganu, Terengganu

BAHAN-BAHAN:
Cili merah, Air, Garam

CARA MEMBUAT:
1. Hiris cili merah membentuk bunga dan hiasan yang dikehendaki.
2. Rendamkan ke dalam air.
3. Masukkan garam.
4. Biarkan di rendam selama 30 minit.



SHERRY WARISI PETUA NENEK DI DAPUR


Menjadi artis dan selebriti bukanlah perkara mudah. Jadual waktu yang berbeza dari tata kerja biasa menghimpit rutin hidup yang juga berbeza saban hari. Atas perbezaan inilah yang menyebabkan ramai selebriti tidak punya masa turun ke dapur biarpun punya kepakaran tersendiri. 

"Bila ada waktu 'free' barulah dapat turun memasak di dapur", kata Sherry Ibrahim, barisan pelakon utama drama Cik Ah Cik Nin, yang pernah disiarkan saluran Astro tidak lama dahulu. 

"Kalau ada masa terluang pastinya saya tidak terlepas memasak spageti bolognis yang menjadi kegemaran saya. Kala berada di dapur biasanya segala petua yang diajar ibu dan nenek akan sentiasa saya praktikkan. Antara yang selalu saya amalkan tentunya membilas ikan dengan air beras dan kemudiannya barulah dibilas dengan air biasa. Cara ini memastikan ikan lebih bersih dan tidak berbau hanyir. Seronok juga apabila dapat mengaplikasikan semua ini", ujarnya ringkas. 

Sherry yang bakal menemui peminatnya dengan drama bersiri Capalrela bersama Zizan dan Johan di saluran Astro Warna ini rupanya sangat prihatin tentang pemakanan. Bukan hanya petua malah pemilihan makanan juga penting untuk tubuh setiap hari.

PETUA HILANGKAN LEMAK AYAM
Lemak ayam memang sukar dihilangkan biarkan pun di bilas berkali-kali. Petua mudah menggunakan bahan dapur sememangnya amat menepati konsep mudah dan pantas menghilangkan kesan lemak ini. Selamat mencuba. 

BAHAN-BAHAN:
Tepung gandum, Ayam

CARA MEMBUAT:
1. Masukkan tepung ke dalam ayam.
2. Gaulkan rata.
3. Biarkan dan perap selama 30 minit.



TANGGALKAN LEMAK DAGING PADA TANGAN


Ketika proses mencuci daging, tangan kita akan terkesan dengan sisa-sisa minyak pada daging. Selain membasuhnya bersih, ada cara yang lebih mudah dan berkesan untuk anda tanggalkan kesan minyak ini. Ikuti petua ini. 

Kiriman: 
Mah Rohaileni Mahamud
Kulai, Johor

Bahan-bahan:
Daging, gula pasir dan air

Cara membuatnya:
1. Lumur gula pasir pada tapak tangan.
2. Kemudian bilas dengan air bersih.



BUAH SEGAR TAHAN LAMA


Buah-buahan memang cepat bertindak balas dengan suhu persekitaran kerana strukturnya yang lembut. Namun tentu ada caranya untuk mengelakkan masalah ini dari dibiarkan memberi kesan pada tubuh. Ikuti petua ini dan ketahui hasilnya. Selamat Mencuba.

Kiriman: 
Jurina Mustapar
Kuantan, Pahang.

Bahan-bahan:
Buah-buahan, air, garam dan cuka

Cara membuatnya:
1. Belah buah epal kecil dan rendam di dalam air.
2. Masukkan satu sudu makan cuka dan biarkan seketika. 
3. Masukkan sedikit garam.



CUCUR LEBIH LEMBUT


Jemput-jemput atau cucur memang enak dijamah di petang hari. Keenakkan petang hari tambah enak jika cucur yang disajikan enak rasanya dan membuka selera semua orang. Petua melembutkan cucur ini sememangnya patut anda cuba.

Kiriman:
Rohana Sulong
Muar, Johor

Bahan-bahan:
Nasi sejuk, doh cucur dan air

Cara membuatnya:
1. Bancuh cucur dengan sedikit air dan kacau sebati. Ketepikan.
2. Masukkan nasi ke dalam pengisar.
3. Tuangkan air dan kisar hingga lumat.
4. Tuangkan adunan ke dalam bancuhan doh.
5. Gaulkan adunan rata dan sedia digoreng.



SEDAPKAN AYAM GORENG


Ayam tambah enak dimakan jika kena cara penyediaan dan resipi yang sesuai dengannya. Menambahkan pelbagai bahan semakin menyedapkan rasa ayam goreng. Cuba ikuti petua ini dan rasakan keenakkan rasa sebenar ayam goreng.

Kiriman:
Wan Saudah Wan Salleh
Dengkil, Selangor

Bahan-bahan:
Limau nipis, ayam dan kunyit dan garam

Cara membuatnya:
1. Masukkan serbuk kunyit dan gaulkan rata.
2. Perasakan dengan garam secukupnya.
3. Perahkan jus limau nipis.
4. Gaul ratakan ayam rata dan sedia digoreng.



MEMASTIKAN TELUR MASAK


Ketika merebus telur ayam, ramai yang keliru dan tidak tahu samada telur sudah cukup masak atau belum waktunya untuk diangkat. Tip dan petua ini tentunya menambah pengetahuan anda. Selamat mencuba. 

Kiriman: 
Halipah Sulaiman
Kuala Kangsar, Perak.

Bahan-bahan:
Telur ayam, air & beras

Cara membuatnya:
1. Didihkan telur di dalam periuk.
2. Masukkan beras.
3. Apabila nasi masak tutup api dan sejukkan.


No comments:

Post a Comment