Time Now

nuffnang

Salam

nuffnang

Relax Yr Eyes

Baca lah Al-Quran

Listen to Quran
Terjemahan Melayu - Klik sini

Radio / TV Malaysia

Assalamualaikom

Thursday, July 21, 2011

Petua Mata Sentiasa Terang




Banyak menggunakan komputer terutama sekali netbook yang bersaiz kecil berjam-jam lamanya atau menonton TV tanpa membuka lampu di waktu malam. Boleh membuat mata anda letih dan penglihatan akan menjadi kabur serta kurang jelas. Jika ini berlarutan bertahun-tahun lamanya. Ia boleh menjejaskan mata anda. Sebagai penjagaan yang baik untuk mata agar sentiasa dapat melihat dengan terang sehingga tua.

Amalkan membaca Surah 4 Qul ketika membasuh muka selepas bangun daripada tidur sambil berniat kepadaNya agar diterangkan mata.

Surah-surah 4 Kul tersebut adalah: 
1.Surah Nas.
2.Surah Falaq.
3.Surah Ikhlas.
4.Surah Kafirun.

Insyaallah, mata anda akan sentiasa terang walaupun ketika anda memandu diwaktu malam.

Amalkan juga makanan yang membekalkan vitamin A seperti karot yang mempunyai kandungan "beta-carotene" yang dapat menerangkan mata daripada menjadi kabur. Minumlah selalu jus karot dan ditambah sedikit susu, baik untuk penjagaan mata. 
Buah betik baik juga khasiatnya untuk penjagaan mata dan kepada mereka yang susah buang air besar elok amalkan makan betik selalu. Kepada blogger untuk menjaga mata anda daripada menjadi kabur selepas berjam-jam membaca blog. Amalkan surah 4 Qul selalu. Moga-moga beroleh mata yang baik dan terang. InsyaAllah.

Wasallam.

No comments:

Post a Comment